Khamis, 28 Mei 2015

'Najib hadapi risiko jika pemilihan UMNO 2016 ditangguh' - Sanusi Junid



KUALA LUMPUR: Presiden UMNO, Datuk Seri Najib Tun Razak disifatkan bakal berdepan risiko besar seandainya desas-desus pemilihan parti pada Perhimpunan Agung UMNO 2016 ditangguh sehingga selepas Pilihan Raya Umum (PRU) ke-14 menjadi kenyataan.

Pemimpin veteran UMNO, Tan Sri Sanusi Junid berkata, situasi semasa kini membawa pelbagai kemungkinan termasuk perubahan tampuk nombor satu parti sendiri.

"Najib akan dilihat mempunyai sebab tersendiri jika menangguhkan pemilihan UMNO tahun hadapan. Namun dia akan berdepan risiko besar jika benar menangguhkannya.

"Dia mungkin sedang mengalami tekanan hebat daripada pelbagai isu semasa yang sedang melanda, dia juga mungkin trauma dengan situasi yang berlaku sekarang" katanya ketika ditemui di sini hari ini.
Najib akan dilihat mempunyai sebab tersendiri jika menangguhkan pemilihan UMNO tahun hadapan. Namun dia akan berdepan risiko besar jika benar menangguhkannya.

Muhyiddin pada Perhimpunan Agung UMNO 2014 mencadangkan supaya UMNO tidak menangguhkan pemilihan parti selepas pilihan raya umum seperti yang dilakukan sebelum ini sebaliknya menjalankan pemilihan tersebut mengikut masa yang ditetapkan oleh perlembagaan parti.

Muhyiddin juga mencadangkan Perlembagaan UMNO dipinda pada tahun ini untuk membolehkan barisan pelapis muda memainkan peranan dan memberi khidmat lebih besar kepada parti.

Desas-desus penangguhan pemilihan parti mula tersebar di sistem pesanan WhatsApp selain dikatakan sudah mula dibincangkan oleh beberapa wakil UMNO bahagian.

Sebelum ini, veteran UMNO, Tan Sri Rahim Tamby Chik berkata, Perhimpunan Agung UMNO 2015 yang diadakan pada hujung tahun ini bakal menjadi penentu tempoh Najib kekal menjadi presiden parti sekali gus perdana menteri sehingga PRU ke-14 atau sebaliknya.

Dalam pada itu kata Sanusi, Najib perlu merencanakan semula kedudukannya di dalam parti selain mendengar hasrat akar umbi yang mahu melihat perubahan kepimpinan UMNO direalisasikan.

"Ramai wakil akar umbi yang mahu melihat perubahan dalam parti selepas banyak pendedahan menganai syarikat pelaburan strategik negara, 1Malaysia Development Berhad (1MDB) selain kritikan bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad sendiri.

"Jadi Najib harus mula berfikir mengenai kedudukannya selepas tekanan yang diterima," ujarnya.

Sebelum ini Timbalan Menteri Dalam Negeri, Datuk Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar berkata,
Dr Mahathir dilihat menjadi punca utama Najib mengalami tekanan luar biasa dalam isu melibatkan kemelut 1MDB akhir-akhir ini.

Kata Dr Wan Junaidi, tekanan itu juga disifatkan semakin berat dengan sikap beberapa ahli UMNO yang tidak bertanggungjawab dan tidak tampil untuk memberi sokongan kepada Najib.
 
Sanusi pernah keluar daripada UMNO pada 2008 bersama Dr. Mahathir kerana hilang keyakinan terhadap kepimpinan UMNO di bawah bekas Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi.

Sebelum itu, Sanusi pernah menjadi Menteri Pembangunan Negara dan Luar Bandar dan memegang jawatan tersebut sehingga tahun 1986.

Pada tahun tersebut, Sanusi juga dilantik memegang jawatan sebagai Pengerusi Jawatankuasa Penerangan UMNO Malaysia, Pengerusi Biro Penerangan UMNO Malaysia dan Ahli Majlis Tertinggi UMNO Malaysia.

1 ulasan:

IBU PUSPITA berkata...

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI