Rabu, 4 Mei 2016

Gadis mangsa dera dibiar kebuluran, digigit, dicederakan

women-abuse

KEMAMAN: Laporan bedah siasat menunjukkan gadis berusia 22 tahun yang disyaki didera keluarganya hingga meninggal dunia 26 April lepas, mengalami kebuluran selain terdapat kesan gigitan manusia pada tubuhnya.

Ketua Polis Daerah Kemaman Supt Mohd Said Ibrahim berkata bedah siasat yang dilakukan Hospital Kemaman itu mendapati mayat tersebut mengalami jangkitan kuman.

"Kita percaya mangsa tidak diberikan makan sehingga kebuluran dalam tempoh tiga minggu. Selain itu, ada kesan kemasukan pada kemaluan depan dan belakang mangsa.

"Selain itu, sebahagian besar tubuh mangsa terdapat kesan gigitan manusia, serta kecederaan lain termasuk lebam di mata," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Sehubungan itu, beliau berkata polis percaya ada unsur jenayah dalam kematian gadis malang itu yang hanya seberat 18 kilogram.

Mohd Said berkata pada peringkat awal polis mengklasifikasikan kematian gadis itu sebagai kes mati mengejut tapi selepas pemeriksaan awal dilakukan, terdapat beberapa perkara yang mendatangkan syak.

"Susulan itu, mayat mangsa dibawa ke Hospital Kemaman untuk dibedah siasat," katanya.

Katanya, bapa gadis itu membuat laporan kepada polis tentang kematian mangsa pada 26 April dengan memaklumkan anaknya meninggal dunia di rumah mereka disebabkan demam panas.

Susulan itu, Mohd Said berkata, polis menahan bapa mangsa yang berusia 49 tahun, ibu tirinya yang berumur 35 tahun dan kedua-dua adik mangsa berumur 21 dan 14 tahun pada kira-kira 11.50 pagi, Ahad lalu.

Keempat-empat anggota keluarga mangsa ditahan reman tujuh hari bermula Isnin lalu untuk siasatan, katanya.

Mohd Said berkata, kes itu disiasat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan kerana membunuh.

Mayat mangsa selamat dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Kuala Kemaman, 30 April lalu.

Mohd Said berkata, semalam pihak polis turut melakukan ujian gigi ke atas anggota keluarga mangsa bagi mengenal pasti kesan gigitan pada tubuh mangsa. – Bernama

Tiada ulasan: