Rabu, 23 April 2008

Bicara Pesisir

Siti Aminah Mat (camarzaen):
Kasih sayang yg sejati tidak perlu diserlahkan. ia dirasai. berterima kasihlah kpd insan yg telah menghulurkan kasih sayang setiap hari- ibumu, ibumu, ibumu.
bagi saya, sebagai seorg perempuan/wanita kami dikurniai dgn rasa kasih sayang yg mewah.

Muhammad Saiful Haq Hussin:
Betul, kasih sayang inilah yang sukar ditemui (maksud nyer diberi dan diterima) walaupun kita berusaha mencarinya, lantaran itu jika ada orang yang sudah sudi untuk menghulurkan kasih sayang itu (tetapi biarlah dalam konteksnya), maka terimalah kasih sayang tersebut kerana bukannya satu perkara yang mudah untuk menimbulkan kasih sayang itu lebih2 lagi kasih sayang yang dikatakan aper tu... (mawaddah warahmah - maaf kalau tak betul sebutan) cher wahhh arab pulak.

wanzainab_saupik:
Assalamualaikum... apalah makna hidup ini tanpa kasih sayang. Kita dilahirkan dan hidup atas dasar kasih sayang. Kita membesar sehingga hari ini dengan menerima dan memberi kasih sayang. Kasih sayang tidak boleh diabaikan. Permusuhan, kemusnahan, peperangan terjadi kerana kurangnya kasih sayang. Ucaplah sayang pada yg tersayang. Tunjukkanlah kasih pd yg kita sayang... Hulurkan kasih pada semua insan, nescaya kita juga akan mendapat kasih sayang....

Ediramle Ismail:
Rasa kasih sayang boleh mempengaruhi suhu persekitaran.
Saya tidak pasti apakah kenyataan ini benar kerana ianya adalah suatu kenyataan yang terlintas di fikiran secara tidak sengaja.
Rasanya benar juga kerana tenaga yang dikeluarkan oleh rasa kasih sayang itu begitu dingin dan nyaman serta begitu halus dan lembut.
Energinya menyerap perlahan-lahan secara halus dan dapat menyejukkan suhu badan dan suhu persekitaran. Sebaliknya rasa kebencian dan kemarahan serta rasa-rasa negatif yang lain
dapat mempengaruhi suhu dan memanaskannya dan membuatkan tidak saja si pemarah, malah orang-orang yang berada di sekitarnya dalam suasana rasa tidak selesa.
Rasa benci itu ibarat api yang menyala-nyala dan dengan rakusnya menyambar objek-objek yang kering termasuk jiwa-jiwa yang kering lalu membakarnya dan menaikkan suhu persekitaran.

Muhammad Saiful Haq:
Semua orang tahu memperkatakan tentang kasih sayang, kebencian dan kemarahan. Namun tidak ada seorang pun yang tahu (kalau tahu pun dibuat tak tahu) tentang hakikat kasih sayang, hakikat kebencian dan hakikat kemarahan. Tapi dalam masa yang sama mungkin mereka yang merasakan dirinya benar itu tanpa disedari yang dia sebenarnya yang telah membangkitkan rasa sedemikian terhadap orang lain.
Oleh hal yang demikian sangat bertepatanlah perumpaaan yang memperkatakan bahawa "Cakap siang pandang-pandang, cakap malam dengar-dengar", "Kuman di seberang lautan nampak dilihat, tetapi gajah di depan mata tidak ternampak" dan "Terlajak perahu boleh di undur, terlajak kata badan binasa". Entah bagaimana itulah yang menjadi lintasan hati untuk berkongsi pengalaman tentang lintasan fikiran yang diperkatakan.

Tiada ulasan: