Selasa, 22 April 2008

Sembang-sembang Pesisir - April 20 2008

NOTA: Untuk kelainan pengisian laman blog manzaidi, mulai hari ini saya muat dan paparkan perbualan siber antara ahli-ahli Pesisir melalui emel masing-masing. Saya sempat copy dan susun ikut lajuran untuk tatapan semua tetamu laman blog manzaidi dan rakan-rakan Pesisir:-


Aziz Che Soh Aziz Che Soh:
Salam sejahtera kpd semua teman-teman Pesisir dan kepada semua ahli-ahli lama dan ahli baru dari pelosok tanah air. Saya akan bercuti dan akan balik ke kampung pada hari mesyuarat tersebut, itu pun jika cuti mendapat kelulusan drd pihak atasan.
Teringat kpd semua teman-teman lama yang sama-sama bergiat di dalam PESISIR dahulu. Susah senang tanggungjawab bersama, kami tidak kedekut idea, tidak sayang tenaga, walaupun duit persatuan kami tidak seberapa. Kami berbangga ketika itu mendapat tunjuk ajar drd orang-orang lama spt Naapie Mat, Man Esa, Ludin C.M., Cikgu Wen (Pengerusi Pesisir), Jimy Rodgiues, Awang Abdullah, Eh Deng a/l Eh Chik dan sebagainya.
Kami tetap bersatu, walaupun jauh dan dekat, kami mengayuh basikal berbatu-batu daripada Kg. Kok Keli, Kok Pasir, Kg. Laut, Palekbang semata-mata utk hadir mesyuarat di Tumpat atau hadiri majlis pertemuan secara formal di Kg. Jal Besar, Tumpat, Kelantan, yang penting bagi kami ilmu kepenulisan perlu ditimba untuk dijadikan panduan menulis.
Saya berbangga sekarang ini kerana ahli-ahli Pesisir telah ramai melahirkan penulis yang telah berjaya spt Asmui Mustapha, Hashim Latif, Ediramlee, Azlee Abdullah, Wan Zakaria Wan Busu, Anuar Musa, Wilai Ah Jok, Nik Azman NM, Naapie Mat, Awang Abdullah, sekadar beberapa nama sahaja yg dapat disebutkan di sini.
Kami sentiasa mencari jalan untuk memajukan Pesisir dari semasa ke semasa, tanpa mengira tempat dan waktu. Terpenting bagi kami ketika itu biar Pesisir sentiasa subur di laman hati warga ahli baru dan ahli lama. Kerana tanpa ahli baru, ahli lama tidak boleh bekerja, dengan saling bantu membantu di antara satu sama lain, maka Pesisir sentiasa mekar mewangi sehinggalah sekarang ini.
Saya berharap agar Pesisir akan maju dari semasa ke semasa, walaupun terdapat ahli-ahli lama yg sekarang ini telah berkeluarga dan berhijrah ke mana-mana di dalam Malaysia ini, yg penting bagi kami hubungan persaudaraan tetap erat dan kekal sepanjang masa. - Eziz Shukman (Penjara Kajang, Selangor)

Ediramle:
Sdr. Eziz. Janganlah hanya kerana mesyuarat AJK atau aktiviti pesisir, sdr berkorban dan pulang dari jauh. Saya tak mahu sdr. akan kecewa dengan apa keadaan sebenarnya. Bagaimanapun, kalau sdr. balik untuk urusan keluarga atau urusan penting ketika itu dan aktiviti Pesisir hanyalah sebagai hal sampingan, saya sangat merasa berbesar hati kerana kita boleh berjumpa lagi.
Sdr. Eziz, dalam seminggu dua ni saya masih berhasrat untuk pergi ke pantai-pantai delta sekali lagi dan bermalam di sana dengan berlampukan bintang-bintang dan bulan separuh mengambang. Ingin tidur berkipaskan bayu malam yang lembutnya bagai gumpalan kekabu di belakang rumah nenek ketika zaman kanak-kanak dulu.
Entah mengapa, sejak akhiran ini, saya sering inginkan ketenangan, inginkan kedamaian, kesejahteraan, perpaduan dan inginkan juga kesenangan hidup kalau mungkin. Jiwaku sering berkata-kata, tinggalkan sebahagian besar permainan-permainan hidup yang menyerabutkan dan kembalilah kepada ketenangan.
Pastinya orang akan katakan. Untuk ketenangan pergilah ke masjid dan surau-surau, di sana akan ada ketenangan. Itu adalah betul dan amat wajar sekali. Begitu pun, sekali sekala kita harus juga ke bukit, kita harus juga ke jeram, kita harus juga pergi ke kolam dan ke sungai-sungai dan ke pusat-pusat membeli belah juga ke pantai.
Apakah mungkin saya telah berusia atau apakah ada petanda yang saya seperti akan kembali ke dunia yang lalu iaitu menjadi lebih peka dan seterusnya kembali ke dunia penulisan. (diharapkan lambat lagi kembali ke dunia asal yang abadi). Ketika kembara pantai delta hari tu, selepas waktu maghrib hingga jam 8.00 pagi saya merasa begitu tenang.
Selepas subuh ketika hari masih belum cerah sepenuhnya saya berjalan-jalan di tepian pantai, saya merasakan seperti saya sedang melepaskan pelbagai perasaan yang menjadi sampah sarap rasa di dalam dada atau di dalam otak. Ombak-ombak kecil yang meniarap di tepian seakan menghanyutkan rasa tersebut ke laut yang luas. Air laut kemudian melarutkan perasaan itu dan mengadunkannya serta membuatkan ianya bertambah masin. - Ediramle

Muhammad Saiful Haq Hussin:
ketenangan dan kedamaian hanya ada di dalam diri, lantaran itu carilah dahulu KEBENARAN yang juga berada di dalam diri, barulah ketenangan dan kedamaian akan datang dengan sendirinya... insyaAllah.

Manzaidi MohdAmin:
Aduhh!! Edi... kata-kata sdr mendesak minda saya untuk turut kembali ke zaman kanak-kanak dulu yang penuh dengan ketenangan dan kedamaian. Di mana tika pulang dari sekolah, saya bersama rakan-rakan (skg mereka ada yang tugas sebagai pegawai polis, tentera, jabatan, politik dan bisnesman) berkampung di kawasan ‘hutan’ belakang rumah dengan lastik sangkut di tengkok.
Tika itu kami dapat melihat bagaimana tupai lompat dari dahan ke dahan pokok berlari ketakutan. Kami juga dapat tengok burung candik, merbah hutan, merbah sungai, merbah kepala putih, tok rok (kerak), puing, cak ciak, cak tuli, dan macam-macam jenis burung yang hari ini tidak ada lagi di depan mata kita.
Kenangan lampau saya lekas datang setiap kali saya menatap rintihan Edi. Jiwanya sama dgn jiwa saya... cintakan kedamaian, ketenangan dan keharmonian.
Kini saya terpaksa menerima hakikat bahawa kehidupan sekarang tidak seceria kehidupan zaman lampau. Saya rindukan kawan-kawan yang bernama Shuhairi, Suhaizan, Suhaimi, Mimi, Fauzana, Imi Jusoh, Sedi Dolah, Nawi Wook, Jiman Pok Win, Azam, Mat Noor, Imi Che Kar, Pok, Ijo, Che Noh, Hamid, Zarina, Maizun, Awi, Nina, Liza, Miza, Kak Ni, makcik Mah, makcik Yam, seman, kak nab, abe Ji, abe man dan lain-lain lagi.
Semua nama-nama itu adalah mereka yang tinggal satu kampung di Pengkalan Pasir, Pasir Mas. Sekarang entah ke mana mereka menghilang. Tidak dapat dikesan sehingga kini. Masing-masing membawa diri selaras dengan tuntutan hidup. Kadang-kadang apabila celik mata (sejak tinggal di Selangor), hati memberontak marah apabila banyak hutan-hutan yang melahirkan alam semula jadi paling indah dihilangkan secara rakus dalam sekelip mata.
Suara burung yang saya sebutkan tadi tidak pernah kedengaran. Yang ada hanya si gagak hitam yang nakal mencuri sisa makanan dan mematuk pakaian yang disidai. Ah!!! banyak lagi kalau nak diterjemahkan di sini....

Muhammad Saiful Haq Hussin:
...dan dengan peluru anak batu penuh poket kan man? adusss... betapa indahnya kehidupan alam kanak-kanak, tidak ada apa yang perlu difikirkan. Makan, minum dan bermain... tanpa ada perasaan belas kasihan terhadap mangsa lastik (bi’dah) kita tu kan? kasihan burung-burung tu, ada cat tuli yang tercabut kepalanya, ada cak ciak yang terbelah dadanya, ada murai yang patah kakinya... dan entah ada 1001 macam lagi kesengsaraan yang ditanggung oleh haiwan-haiwan itu.
Paling tidak pun kalau tak ada mangsa hari itu, kucing yang sedang berak di tepi pagar pun akan kita lastik kan? Apalagi lari la kawe tuh congek ekor-ekornya... zalim... zalimmmm... memang zaliiiimmmm...
Saya berhenti main lastik ni apabila diberitahu oleh ibu bahawa akhirat nanti kita terpaksa memikul bulu-bulu burung tu untuk dibawa ke langit, tetapi tidak sebagaimana bulu yang kita lihat pada burung tersebut, sebaliknya setiap helai bulunya sama besar dengan batang kelapa, apalagi bayangkan... Entah betul atau pun tidak tak tahulah. namun begitulah hikmahnya didikan dari seorang ibu...

wan zainab saupik:
Membaca sejarah kalian, teringat kembali zaman kanak2 saya. Permainan kanak2 perempuan ketika itu tidak sama dengan anak2 kita zaman ini. Kalau main masak2, kita menggunakan tempurung atau tin2 kosong sebagai periuk dan pinggan. Adakala main masak2 menggunakan api betul2, masak guna tin kosong.
Tapi hari ini berapa ramai parents yg mengizinkan anak2 mereka bermain api seperti dulu. Dan lagi permainan sekarang semuanya sudah tersedia. Saya ingat adik2 lelaki saya dulu mencari dahan bercabang dua untuk buat lastik tp hr ini lastik boleh dibeli dan dibuat dari plastik. Adik2 saya juga buat senapang kayu dengan papan, rekacipta sendiri mengikut kreativiti mereka...

Muhammad Saiful Haq Hussin:
Betul la tu, n siap main kawin-kawin lg pada masa alam kanak-kanak tu kan, tapi tak lah sampai... Namun kalu ari ni jangannnn... sebab mereka dah terdedah dgn pelbagai penyelewengan sosial di bawah era globalisasi. Bab masak-masak ni duit utk membeli nasi dan kuih tu kita gunakan kulit etak atau pun kulit kerang kan?

Siti Aminah Mat:
saya beruntung lahir dan mnjadi kanak2 pd zaman naif dan daif - matang dan berdikari pd waktunya. boleh membaca - in English pd umur 3 tahun. dan mnguasai kemahiran menulis, melukis seawal sebelum 4 tahun. syukur sungguh dgn kurniaan ini.


Manzaidi MohdAmin:
Beruntung sungguh cik siti ni, kecik lagi dah pandai speaking. Saya pulak tika darjah lima baru boleh membaca, mengira dan menulis. Selalu kena marah kat cikgu sebab tak siap kerja sekolah.
Dalam buku tulis petak (ingat tak buku petak empat segi utk ilmu hisab tu - sekarang ada lagi ke tak, tak tau lah) kena tulis huruf A a banyak banyak, malah sampai lima muka surat sebagai denda kerana tak tau baca, nulis dan ngira. Hehehehe... itulah manzaidi masa kecik2. Pandai bohong pulak tu.
Bohong sunat la... bohong tak nak gi sekolah. Pandai milih pulak tu... Tiap hari ahad dan khamis mesti buat hal... setiap hari tu (ahad dan khamis) bila dengar je azan Subuh, mulalah buat batuk karat...berdekeh dekeh...mula-mula slow, kemudian kuat..tujuan tak lain, melainkan nak suruh mak ayah yang tika tu sibuk di dapur dengar. Nak mak kata kat ayah..."kuatnya zaidi batuk, demam pulak la tu..." hehehehe
Tapi apapun taktik saya tak menjadi. Mak dan ayah dah tau pun (mana taknya, tiap ahad dan khamis mesti buat hal), Malah tiap kali saya berdekeh batuk, ayah cepat2 masuk bilik paksa saya bangun mandi. heheheh padan muker...
Sebab tu masa periksa penilaian (masa darjah lima) saya dapat 5E. Kawan saya yang bernama Suhairi dapat 5A, Fauzana dapat 3A. Suhairi dapat lanjut pelajaran ke sekolah shah alam, di selangor. saya pulak kena sambung di sekolah sultan ibrahim satu bawah guru besar Chameras Eko (lupa spelling) dan Merican di sekolah menengah sultan ibrahim satu.
Cikgu paling saya takut ialah cikgu Yap yang ajar ilmu hisab, cikgu Husin (bahasa inggeris, ingat lagi kata-kata dia "past away sad to said...."), cikgu zul (kata-kata lucunya, "cik samsul ko darus kamariah mat silong di laoh peraksi hayati kamus - entah apa maknanya)... entah di mana mereka sekarang... Cikgu!! maafkan saya... saya akui saya anak murid paling bodoh dan lembab, tapi saya sayang cikgu. Saya masih ingat cikgu semua.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Kepada orang-orang kuat dalam PESISIR,
Pada hakikatnya, saya amat sayang kepada PESISIR. Maklumlah tenaga inilah yang mencetuskan idea sehingga tertubuh PESISIR. Tetapi desakan hidup maka saya terpaksa berhijrah. Tetapi percayalah, PESISIR tetap melekat di jiwa.
Amat terasa sekali, ingin sesekali kembali dan berada dalam kelompok ahli-ahli PESISIR untuk seketika waktu. Ingin sekali berbicara dan mungkin mencurahkan nostalgia dan merangsang ahli-ahli untuk sama-sama berjuang dalam dunia sastera dan bahasa.
Saya tahu, PESISIR sebuah persatuan yang daif, kurang kewangannya, kurang menyerlah. Maknanya, orang-orang muda harus memikirkan AKTIVITI2 yang lebih bermakna dan lebih berkesan untuk penulis tempatan dan di luar dari PESISIR.
Cukuplah dulu komentar dan rasa sayang saya pd PESISIR. Moga2 persatuan lebih maju.
Salam kepada Cikgu Wei (Prsiden), Edi, dan lain-lain.
Amin.

NAAPIE MAT
napiemat@gmail.com
napie@putra.upm.edu.com.
h/p: 012-7138722
rum: 03-60644008
119, taman juta,
44000 kuala kubu bharu, selangor.

sfxporn berkata...


Esmer kızla sarışın kız birleşip, erkek kardeşlerine esmer porno adı altında bir grup sex sahnesi çekmeye karar vermişlerdir.