Rabu, 23 April 2008

Bicara Pesisir

hashim latiff:
Saya terpegun melihat manusia memakai baju yang cantik-cantik berjenama mahal. Kadang-kadang ada yang memakai baju dari jenis wool bernilai ribuan ringgit. Kadang-kadang ada yang memakai kain Jacob berharga juga ratusan ringgit.
Kadang-kadang teringin di hati saya untuk memiliki semua itu. Namun apakan daya saya, saya hanyalah kerdil dalam kehidupan ini. Dapat memakai apa yang saya pakai sekarang juga sudah bersyukur. Kalau kita imbas dan picingkan mata ke Darfur, pakaian mereka compang camping.
Anak-anak memakai apa yang ada. Apa pun saya rasa mereka juga bersyukur kerana mereka memiliki pakaian sendiri, yang dibeli dan dijahit dari usaha sendiri. Mereka cuba memurnikan kehidupan meskipun berpakaian begitu.
Tetapi saya sedih dan cukup-cukup menyesal bila ayam memberikan bulunya pada musang, sedangkan dia tahu musang akan memakannya satu hari nanti. Apakah musang akan bangga bila memakai bulu ayam dan orang memanggilnya musang berbulu ayam? Hebatkah musang hidup dengan menyamar begitu?

camarzaen:
saya pula hairan kenapa di kaca TV - wanita cantik begitu ramai dgn pakaian berjenama mahal2 juga, lalu bahagian dada dan paha terdedah... malunya saya! - perempuan kampung

Muhammad Saiful Haq Hussin:
Dunia dah berada pada penghujungnya barangkali..

wzam:
Tergerak hati nak tanya, Saiful Haq ni Pensyarah di UM ker yang kini telah mendapat PHD?

Siti Puspa Abdullah:
tergerak hati saya nak menjawab.. betul la tu. dia memang hebat. Dr. Saiful Haq namanya, mengajar apa ya. Ipul dok fakulti mana di UM tu? saya senior dia, tapi.. sekolah sampai ke taman se kebun bunga je!!!!

Muhammad Saiful Haq Hussin:
Jangan la tinggi sangat nanti jatuh, tak mati pun patah, tak pun cedera... kang nanti abis rosak urat saraf kang naya. A’ahhhh... yer la tu, skang kat Jabatan Bahasa Melayu, Akademi Pengajian Melayu. Kalau datang UM jangan luper contact ek... no hp masih lagi sama, macam yang dulu2 tuuu... Siti pe kaba ek...?

camarzaen:
Syukur. sihat dan happy bila org2 yg saya sayangi happy

Muhammad Saiful Haq Hussin:
Alhamdulillahhhh...


manzaidim@yahoo.com:
Tahniah dan salam berkenalan dari saya utk Tuan Muhammad Saiful.

Muhammad Saiful Haq Hussin:
Terima kasih, salam perkenalan kembali... ada masa kita minum tea skali di kl n kalau ke UM jangan lupa contact.

manzaidim@yahoo.com>:
nak bagitau ke tak nak bgtau ni. Kalau bgtau nanti malu pulak. tapi kalau tak bgtau, nanti org kata sombong... Sebenarnya, dah dua bulan saya kat Shah Alam, walau sekali pun tak penah jejak kaki ke KL. Masa off pulak memerap kat rumah atau cc sekitar rumah. Hati memberontak nak keluar ke KL sebab ramai jugak member ada kat sana, tetapi... baso ore darat... tak tau nak mula di mana...
Ada kereta, buat hiasan jer. Hanya boleh pandu dari rumah di Seksyen 24 ke pejabat di Seksyen 15 (lima minit kalau pandu 60km sejam). Nak beranikan diri keluar ke KL, takut tak jumpa jalan balik pulak. Tu yang menghantui fikiran sekarang ni. Kawan-kawan pula hari-hari kutuk dan perli kata saya sombong. Heee susah susah...telan mati mak, buang mati bapak. nak kemam takut dua-dua mati.

Muhammad Saiful Haq Hussin:
itu perkara biasa man, sesiapa pun akan melalui ujian disesatkan dalam keadaan begitu... kalau tidak tak tahu n tak kenal sampai bila-bila la, jadi beranikan diri tu untuk disesatkan n kalau sesat berterusan minta tolong kawan-kawan, soal darat atau ore bandar atau ore laut tak timbul, kalau ore laut pun mungkin akan sesat dale laut dia nuh, ore bandar pun kalu tanya dalam 10 oghe tuh, tobat... nak ju’pa soghe hak boleh memberikan panduan yang betul susah, kalu tak caya acu, cuba, try..test..

wan zainab saupik:
tergerak nak menyebut "taman sekebun bunga"... ada nostalgia tertinggal d situ

camarzaen:
wah... sekolah yg menarik. bagus tu

Muhammad Saiful Haq Hussin:
Betul tu, tapi yang dimaksudkan oleh sdr. Hashim Latif tu sudah semestinya pangkat dalam susunan stratifikasi sosial apabila beliau merujuk kepada undi dan pilihan raya secara tidak langsung yang memerlukan pemerhatian selama 4 tahun sekali, jadi sewajarnyalah kita katakan bahawa pangkat bukanlah ukurannya tetapi pelaksanaan peranan, tugas dan tanggung jawab sebagaimana yang saudara Edi katakan itulah yang perlu dipenuhi tuntutannya, kalau tidak mereka sudah tentulah akan mengkhianati amanah yang telah dibaiahkan sesuai dengan kedudukan masing-masing.

hashim latiff:
bila ada orang bertanyakan kepada saya apa yang saya dapat selama hampir 30 tahun berada di dalam pesisir, saya akan menjawab, saya tidak mendapat apa-apa (kewangan) daripada PESISIR, tetapi saya mendapat ribuan ilmu daripadanya. bakti PESISIR terlalu besar pada saya.
kalau tuan-tuan dan puan-puan tidak percaya, tanya Sdr. Manzaidi, Asmui, Azli Lee, siap lagi Shafie.
Malah pertama kali Sdr. Manzaidi melangkah kaki memijak pantai PESISIR, saya berasa sungguh bangga dan pada pertama kali dia menegur saya, saya masih ingat teguran itu, saya rasa sudah termugil nur persahabatan antara kami. itulah keakraban PESISIR. Siapa yang menegur itu sudah kami anggap orang yang baik dan mampu menduduki kerusi AJK PESISIR.
Akhirnya Sdr. Manzaidi kami lantik jadi AJK biarpun sibuk sebagai WARTAWAN wibawa masa itu. apa pun hambatan kehidupan ternyata menjarakkan kami semua.
saat keberangkatan saya ke hulu (Tanah Merah), saya merasa sedih meninggalkan segalanya di Tumpat apa lagi menjauhkan diri dengan PESISIR.
Tika itu rindu ini makin kuat dan cengkaman kasih PESISIR tidak mampu saya leraikan dengan mengalihkan topik perbincangan hal-hal lain. Makin saya cuba jauhkan diri dari PESISIR, makin kuat rindu ini kepada persatuan yang banyak berikan peluang kepada saya menulis. saya bermula dengan PESISIR, mengenali Sdr. Napi Mat, Kashim Mohammad dan ramai lagi termasuk Mantan SU 1.
tuan-tuan yang budiman, saya memandu kereta hampir satu setengah jam dengan jarak seratus kilometer lebih semata-mata untuk hadir mesyuarat, tanpa clim duit minyak. jadi tidak masuk akallah orang di dalam jajahan Tumpat sendiri tidak mahu hadir mesyuarat! ko lagu mana?
saya sayangkan segalanya di Tumpat. Meskipun bandar dan daerah kelahiran saya mendapat jolokan BANDAR KOBOI, namun penduduknya sudah merentasi gerhana kesusahan dan hal-hal kemiskinan sudah ada penduduk yang berjaya melepasinya.
biarpun daerah Tumpat dilabelkan daerah pertanian dan nelayan, namun saya bangga bila dicelah-celah label itu ada Persatuan Penulis Tumpat (PESISIR) yang mampu memberikan saingan kepada persatuan (penulis) gergasi di negara ini.
Justeru, dalam menyemarakkan lagi karak PESISIR, jangan kita serahkan tugasan ini kepada tiga orang sahaja. dalam PESISIR ada segalanya. kepakaran dan kelitan. Justeru gunakanlah peluang ini untuk menguar-uarkan seni di daerah ini dan jangan gunakan PESISIR sebagai batu loncatan. bila saya ke Kuala Lumpur atau bercakap dengan cikgu Rejab F.I Perlis, saya ceritakan perihal kehebatan PESISIR dan dia menjemput kami ke Perlis.
Apa pun saya bangga dengan PESISIR dan saya harap kepada AJK lain, hadirlah mesyuarat. Dalam mesyuaratlah kita cas semula bateri penulisan kita yang nak kondem tu. setiap manusia perlukan orang lain untuk nyalakan kembali semangatnya yang mungkin padam. percayalah.
azle abdullah:
saya tersentuh dengan luahan hashim latiff. itulah anak pesisir. barangkali hashim juga masih ingat setiap minggu kita meeting tak rasmi di rumah asmui kalau di jal besar, di rumah napi mat di besut tumpat, di rumah awang abdullah di bunut susu. di rumah ujid dharmawan. di rumah ketua satu yang paling kerap. kita hantar surat dengan motosikal dari rumah ke rumah. tak pakai pos. kita cetak sendiri pakai tangan saja. masa itu tak kenal riso dan tak kenal fotostat lagi. kalau ada pun 50 sen sekeping. baik isi minyak motor RM1 boleh pergi balik ke palekbang dan terus ke wakaf bharu.

Manzaidi Mohd Amin:
Saya pula masa tu bila dengar saja enjin motosikal posmen masuk pekarangan rumah, cepat-cepat keluar dapatkan abg tu. Rasa gembira sekali kerana dia membawa sepucuk surat daripada Pesisir. (Masa tu surat yang dihantar tak bersampul - hanya sekadar lipat tiga, stapler dan tampal setem kat kanan).
Isi di dalamnya memaklumkan Pesisir akan mengadakan mesyuarat agung pada tarikh sekian sekian dan tempat sekian sekian. Tika tu, duduk tak senang kerana tak sabar-sabar nak hadir mesyuarat.
Anehnya masa tu saya tinggal di Pasir Mas, tetapi kerana cinta kepada Pesisir, saya rasa jaraknya agak dekat walaupun sebenarnya 25 kilometer dari rumah saya ke tempat mesyuarat di Chabang Empat.
Saya pergi dengan basikal (kayuh 50 km pergi balik - sampai rumah merah meran muka, panas, penat - tapi gembira - puas).
Tiba hari mesyuarat, saya duduk paling corot sekali sebab hadirin yang hadir terlalu ramai. Padahal satu bilik kelas masa tu, tu pun tak muat. Bayangkan. Begitu hebat Pesisir masa dulu.
Sebab itu ahli-ahlinya berkualiti. mereka menyertai Pesisir dengan niat hendak menimba ilmu. bukan untuk suka-suka atau cari 'jodoh' sebab ramai ahli perempuan hadir. Dan ilmu itu mereka gunakan sebaik mungkin sehingga mereka berjaya.
Sebagai contoh, saya mengambil contoh atas diri saya sendiri. Saya tidak pernah ketinggalan menyertai setiap program anjuran Pesisir... walaupun semua tu agak asing bagi saya.
Tetapi alhamdulillah, dalam banyak2 program tu, satu daripadanya menjadi penyebab kepada siapa saya sekarang ini. Terima kasih Pesisir. Jasa mu tetap aku kenang dan aku tetap tak akan lupakan mu sehingga akhir hayat.

Ediramle Ismail:
Mungkin tidak ramai yang menyedarinya. PESISIR telah hampir terkubur pada tahun 1991. Ianya tidak jadi terkubur kerana diselamatkan oleh generasi lama dan generasi baru ketika itu dan tanpa kesanggupan AJK yang ada hari ini dan sebelumnya sudah pasti pesisir tidak bakal mampu bertahan sehingga ke hari ini.
2008 tolak 1991 iaitu selama 17 tahun kemudiannya + 11 tahun sebelumnya. Bermakna Pesisir kini berusia 28 tahun. Cumanya tentang ahli-ahli pesisir yang ada sekarang kebanyakannya sering datang dan pergi, ada yang baru datang kemudian pergi dan ada yang hanya menjenguk sebentar kemudian langsung pergi.
Kini masih ada lagi 3 orang lama dalam PESISIR iaitu ketua 1, En. Ismail Mohamed, Sdr. Daud Muda dan Sdr. Hashim Latiff. Ketiga mereka adalah antara penyumbang yang terbesar dan terlama kepada pesisir. Mereka adalah penyumbang yang luar biasa bagi saya.
Kemunculan Sdr. Anuar Musa membuatkan pesisir tetap segar kerana mungkin tidak ramai yang menyedarinya beliau telah banyak berkorban masa dan tenaga demi kelangsungan pesisir.
Lebih terharu lagi saya dapati sepanjang hayat pesisir, mereka yang mengerakkan pesisir bukan sahaja dari kalangan penulis, tetapi yang lebih menariknya mereka dari kalangan aktivis masyarakat.
Bagi saya mereka lebih hebat daripada sebahagian penulis pesisir sendiri atau sebahagian penulis dan tenaga pengajar sastera di daerah ini (Tumpat) kerana mereka membantu pesisir dengan begitu ikhlas tanpa sebarang kepentingan.
Mereka bukan sahaja cikgu wel, bukan saja Daud Muda, tetapi juga Hj. Ahmad Bendahari, WAK DIN, Cheng, Noorlaila, Azizah, Wan Othman dan ramai lagi. Tetapi mereka sering dilupakan.

Ediramle Ismail:
Dalam pesisir saya bermula tahun 1986, itu pun diperkenalkan oleh Sdr. Eziz Shukman. 1986 saya ahli biasa. Sebelum itu saya tinggal di Kuantan 1980 - awal 1986 kerana jadi Askar Melayu Diraja di Kem Batu 10.
Mulai tahun 1987 saya dilantik sebagai pemeriksa kira-kira hingga 1991. Dari 1991 - 1994 sebagai SU1. 1995 sebagai AJK. 1995 (pertengahan tahun) - 2000 sebagai Setiausaha 1.
Kemudian 2000 (pertengahan tahun) sebagai AJK biasa hingga 2004. Pada pertengahan tahun 2004 - 2008 hingga Februari sebagai SU1 - Dari Februari hingga April 2008 sebagai SU 2 (entah rasmi entahkan tidak). Dari Mei 2008 - Mungkin kembali sebagai AJK.
Mulai tahun 1991 - hingga 2000 merupakan tahun saya aktif berpersatuan, belia, PBTM, kemasyarakatan dan sebagainya. Ketika itulah dunia penulisan saya seakan terkubur. Sepatutnya di tahun-tahun inilah saya menumpukan masa yang lebih kepada penulisan.
Saya sempat hasilkan sebuah novel. Itupun ketika saya melepaskan jawatan sebagai setiausaha beberapa persatuan iaitu tahun 2000 - 2003.
Kesimpulan yang saya boleh buat sedikit sebanyak ialah kiranya ingin maju dalam penulisan tidak boleh terlalu aktif dalam persatuan, terutamanya tidak memegang apa-apa setiausaha mana-mana persatuan.
Menggunakan internet secara berterusan juga merupakan halangan untuk menulis. Tapi menggunakan internet adalah perkara yang sangat baik untuk menulis. Umpamanya minum air secawan atau dua cawan adalah baik ketika dahaga, tapi minum air lima gelas sekali gus adalah tidak baik walaupun ketika dahaga.
Betullah bersederhana itu adalah amalan sebaiknya. Bersederhana pula biarlah lebihkan sedikit tidak di sebelah kurang. Dalam berpersatuan, saya nampak perbezaan yang cukup ketara bermula tahun 1998.
Selepas tahun 1998 suasana dalam kebanyakan persatuan berubah begitu ketara sekali. Kalau sebelumnya walaupun tidak dengan menggunakan teknologi moden, hanya menggunakan surat biasa, sambutannya adalah sangat baik dan sebagai SU walaupun agak lelah terasa juga kepuasannya.
Tapi setelah tahun 1998 ke atas, pengendalian persatuan sudah menjadi lebih sukar. Saya sudah mula merasa ada sesuatu yang tidak kena dalam keadaan masyarakat sekarang. Dan terpaksa menerima hakikat, musim lalu telah tidak dapat dipertahankan lagi.
Oleh itu saya mula menumpukan berpersatuan secara online. Pesisir sudah masuk ke era ICT pada tahun 1999 iaitu persatuan penulis kedua di Kelantan yang memanfaatkan ICT selepas PUSPA yang lebih awal ada laman web.

wan zakaria wan busu:
Walaupun jauh di perantauan, saya tetap sayangkan PESISIR, Saya bangga, kerana saya dapat mengembangkan bakat yang ada. Di awal tahun 1985 saya menyertai PESISIR, biarpun sebagai ahli biasa, semangat menjadi berkobar-kobar untuk menulis, apabila bertemu rakan-rakan penulis yang terlebih dahulu menempa nama seperti Awang Abdullah, Azlee, Azman, Eziz Shukman, Hashim Latif sekadar menyebut beberapa nama. saat paling manis ialah bersama-sama mementas teater di Tumpat di hari Keputeraan Al-Sultan Kelantan (dah lupa tarikhnya). Kerana minat dengan PESISIR saya sanggup mengateh basikal tua dari Palekbang hingga ke Cabang Empat demi menghadiri mesyuarat.
Dan hati saya bertanya sekarang, adakah ahli-ahli PESISIR hari ini sanggup berkorban tenaga dan masa seperti ahli-ahli lama yang lain demi memastikan PESISIR terus hidup?

Tiada ulasan: