Isnin, 26 Mei 2008

Lepas ni Pulau Pisang pula akan dituntut Singapura


Memang wajar beri semua pulau-pulau yang ada di perairan negara ini kepada Singapura. Malaysia sudah kaya. Apabila kaya, Malaysia tidak lagi mempedulikan pulau-pulau yang ada. Hatta, kalau Singapura membina rumah api pun di mana-mana pulau yang mereka kehendaki pun Malaysia tidak akan peduli.
Inilah yang berlaku ke atas Pulau Batu Putih dan tidak lama lagi Pulau Pisang pula. Bukti kerajaan Malaysia tidak berminat kepada Pulau Pisang sudah jelas. Dengan wujudnya rumah api yang dibina oleh kerajaan Singapura di pulau itu sudah cukup jelas.
Malaysia kini sibuk. Kesibukannya menyebabkan kerajaan tidak sempat hendak mengambil tahu atau mengurus pulau-pulau yang ada dalam perairan atau dalam kedaulatannya. Semuanya dibiarkan terbiar tanpa diusaha atau dimajukan.
Malaysia hanya akan menyedari atau kalut untuk mengaku pulau berkenaan adalah miliknya apabila kerajaan Singapura membuat tuntutan ke Mahkamah Keadilan Antarabangsa untuk mendapatkan hak kedaulatannya. Ketika itu barulah kerajaan Malaysia celik mata. Malangnya, semuanya itu sudah terlambat.
Itulah nasib yang menimpa Pulau Batu Putih. Langsung tidak ada sebarang tindakan susulan diambil oleh kerajaan Malaysia. Contohnya, mahu mengemukakan rayuan atau mencari sebarang keraguan munasabah (prima facie) ke atas keputusan itu.
Setiap keputusan yang diputuskan mahkamah bukan bermakna ia keputusan muktamad. Sebaliknya, kerajaan ada hak untuk membuat rayuan. Jika rayuan itu ditolak, barulah boleh dianggap keputusan mahkamah itu sebagai muktamad.
Setelah ICJ memutuskan keputusannya bahawa Pulau Batu Putih adalah hak mutlak Singapura, tidak ada pun usaha mempertahankannya. Malah kerajaan menunjukkan sikap hambar terhadap keputusan itu. Ini jelas menunjukkan dari awal lagi kerajaan tidak berminat ke atas pulau berkenaan.
Kalau kerajaan berminat, tentu mereka akan pertahankan kedaulatan pulau itu. Tetapi ini tidak berlaku. Malah semua pemimpin sepakat mengeluarkan kenyataan akur dengan keputusan ICJ. Itu sahaja.
Kerajaan Singapura ketawa berdekah dekah dengan kebodohan Kita. Mereka kini berpesta keriangan atas kemenangan mudah yang diperolehnya. Selepas ini mereka berkira-kira untuk menuntut pulau lain pula. Adakah Pulau Pisang? Tepuk dada tanya selera.

Tiada ulasan:

Kes Hafizul: Peringatan dan pengajaran