Khamis, 14 Julai 2011

Anuar: Sandiwara bukan baru

KUALA LUMPUR 13 Julai - Sandiwara Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim yang menunjukkan beliau dicederakan pihak polis dalam perhimpunan haram Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) Sabtu lalu bukan perkara baru kerana ia merupakan senjata paling berkesan bagi meraih simpati rakyat.

Bekas Setiausaha Sulit Anwar, Anuar Shaari, berkata, begitu juga dengan dakwaan lain seperti ugutan bunuh, sabotaj kenderaan, racun arsenik dan suntikan HIV yang kesemuanya itu bertujuan mendapatkan simpati rakyat.

Beliau berkata, pada peringkat ini Anwar sanggup melakukan apa sahaja termasuk menjadi seorang pelakon yang hebat asalkan cita-cita politiknya tercapai.

''Sandiwara terlampau Anwar ini adalah usaha terancang dan berterusan Anwar selagi cita-cita peribadinya tidak tercapai,'' katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Anwar mendakwa beliau telah dicederakan pihak polis hingga terpaksa dimasukkan ke hospital untuk mendapatkan rawatan. Bagaimanapun dipercayai ada komplot yang merancang satu drama bagi memperlihatkan Anwar telah dicederakan oleh polis pada perhimpunan itu.

Sementara itu, Anuar berkata, Datin Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail juga pernah melakukan sandiwara serupa seperti suaminya.

''Dalam satu demonstrasi di Lebuh Raya Kesas pada 1999, Wan Azizah dakwa polis cuba menembaknya menggunakan tabung gas dari jarak dekat. Kemudian ada seorang hero yang telah berdarah mukanya menepis dan kisahnya seperti cerita Anwar pada perhimpunan Bersih lalu,'' katanya lagi.

Mengulas isu sama, seorang lagi bekas Setiausaha Sulit Anwar, Muhamad Rahimi Osman yakin rakyat semakin dapat menilai watak Penasihat PKR itu.

''Kata terkena gas pemedih mata tetapi pengawal kata terjatuh. Kononnya kepala dan lutut tercedera tetapi yang hairannya pakai pula penyokong leher.

''Anwar sudah jadi bahan jenaka seperti badut. Dia cuba raih simpati tetapi rakyat bukannya bodoh. Percayalah, jika orang ini jadi Perdana Menteri, negara bukan sahaja porak-peranda malah akan ditertawakan,'' katanya.

Bagi bekas Setiausaha Angkatan Muda Keadilan (AMK), SD Johari Md. Yassin, apa yang dilakukan Anwar itu adalah sandiwara ulangan bagi tujuan menagih simpati rakyat dan pihak antarabangsa berhubung perbicaraan kes liwatnya.

''Dakwaan kononnya beliau dikasari dan tercedera adalah permulaan drama musim kedua yang pasti akan berlanjutan. Realitinya, tiada apa yang diperjuangkan oleh Anwar ketika ini melainkan perjuangan nasib politiknya.

''Diharap rakyat berfikir dengan baik supaya kita bersama-sama menolak kepimpinan Anwar. Beliau kini bergelut dengan kes liwatnya serta dakwaan penglibatannya dalam rakaman video seks. Orang seperti ini harus ditolak,'' katanya.

Tiada ulasan: