Khamis, 14 Julai 2011

Anwar saksi pertama pembelaan kes liwat Saiful

KUALA LUMPUR 13 Julai - Datuk Seri Anwar Ibrahim akan menjadi saksi pertama yang memberi keterangan di peringkat pembelaan pada perbicaraan kes liwat yang membabitkan bekas pembantu peribadinya, Mohd. Saiful Bukhari Azlan di Mahkamah Tinggi di sini mulai 8 Ogos ini.

Peguam Sankara Nair memberitahu demikian kepada pemberita di luar mahkamah selepas Hakim Datuk Mohamad Zabidin Mohd. Diah menetapkan tarikh perbicaraan disambung mulai tarikh tersebut hingga 26 Ogos ini.

Tempoh perbicaraan selama 15 hari itu ditetapkan semasa sebutan kes liwat tersebut di hadapan hakim berkenaan hari ini.

Pada prosiding tersebut, barisan pendakwaan diketuai oleh Peguam Cara Negara II, Datuk Mohd. Yusof Zainal Abiden manakala Anwar turut diwakili oleh peguam utamanya, Karpal Singh.

Anwar yang memakai alat penyokong leher hadir bersama isteri, Datuk Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail dan anak lelaki tunggalnya, Mohd. Ihsan.

Menurut Nair lagi, Anwar akan menjadi saksi pertama kerana berdasarkan Kanun Tatacara Jenayah, tertuduh yang akan mula memberi keterangan di peringkat pembelaan.

Selain itu, kata beliau, pihaknya akan memfailkan permohonan pada minggu ini untuk mendapatkan perintah agar pihak pendakwaan membawa saksi-saksi ke mahkamah untuk ditemu bual oleh pihak pembelaan.

Setakat ini, pihak pembelaan hanya dapat menemu bual lima daripada 25 saksi yang disenaraikan daripada sejumlah 71 saksi yang telah ditawarkan oleh pihak pendakwaan.

Lima saksi yang telah ditemu bual ialah kenalan keluarga Mohd. Saiful Bukhari, Datuk Mumtaz Jaafar; adik perempuan mangsa, Saidati Adha; doktor dari Hospital Pusrawi , Dr. Mohamad Osman Abdul Hamid; pegawai khas kepada Timbalan Perdana Menteri ketika itu, Khairil Anas Yusof dan pegawai perubatan yang pertama ditemui pengadu di wad pesakit luar Hospital Kuala Lumpur (HKL) yang hanya dikenali sebagai Dr. Daniel.

Manakala Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak (ketika itu Timbalan Perdana Menteri) dan isteri, Datin Seri Rosmah Mansor serta bekas Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan antara saksi yang masih belum dapat ditemu bual.

Pada 16 Mei lalu, Ketua Pembangkang itu diperintahkan membela diri setelah mahkamah mendapati pihak pendakwaan berjaya membuktikan kes prima facie atas pertuduhan tersebut.

Hakim Mohamad Zabidin membuat keputusan itu selepas meneliti kesemua keterangan saksi di peringkat pendakwaan dan berpendapat bahawa Mohd. Saiful Bukhari sebagai saksi utama pendakwaan adalah saksi yang benar dan keterangannya boleh dipercayai

Anwar, 64, dibicarakan setelah mengaku tidak bersalah meliwat bekas pembantu peribadinya yang berusia 26 tahun itu di Unit 11-5-1, Kondominium Desa Damansara, N0.99, Jalan Setiakasih, Bukit Damansara di sini antara pukul 3.01 petang dan 4.30 petang, 26 Jun 2008.

Tiada ulasan: