Sabtu, 7 November 2015

Saintis China berjaya pecah kod bahasa panda

Pasukan penyelidik yang terdiri daripada para saintis berjaya memecahkan kod 13 jenis penyuaraan panda gergasi dalam era baru yang membolehkan lebih komunikasi bersama haiwan tersebut yang lebih suka memencilkan diri.

Pasukan Pemuliharaan dan Penyelidikan Panda Gergasi China telah mengusahakan projek linguistik panda sejak tahun 2010, lapor China Daily. Bagi membolehkan proses itu berlaku, langkah pertama yang diambil oleh pasukan penyelidik tersebut ialah merakamkan aktiviti panda di pusat itu.

Menurut ketua pusat ini, Zhang Hemin, rakaman tersebut meliputi setiap interaksi panda tersebut antara satu sama lain, sama ada panda dewasa atau anaknya melalui pelbagai keadaan termasuklah ketika sedang makan, mengawan, merawat, bertindak balas dan sebagainya.
Kemudian, mereka berjaya mengumpul sejumlah besar data yang merangkumi suara dan aktiviti panda, sebelum memulakan proses menganalisis 'voiceprints'.

"Kami berjaya untuk memecahkan kod beberapa bahasa panda dan keputusannya agak menarik," kata Zhang yang dipetik daripada laporan China Daily.

Anak panda hampir tidak boleh menyuarakan sebarang jenis keadaan kecuali untuk menyatakan perkara-perkara seperti ‘Gee-Gee’ (saya lapar), ‘Wow-Wow’ (Tidak gembira) Atau ‘Coo-Coo’ (Bagus).

"Panda gergasi dewasa biasanya bersendirian, jadi guru bahasa kepada mereka adalah ibu sendiri,” kata penyelidik tersebut.

Apabila mereka membesar sedikit, anak panda akan belajar bagaimana untuk menyatakan diri mereka jika berasa gemuruh, menyalak, menjerit, berdecit dan sebagainya.

"Jika seorang ibu panda menyimpan berkicau seperti burung, dia mungkin bimbang tentang anaknya. Dia menyalak kuat apabila orang yang tidak dikenali datang berhampiran," tambahnya lagi.

Menyalak boleh ditafsirkan sebagai ‘keluar dari tempat saya’, menurut penyelidik.

Menurut Zhang, “Percayalah. Penyelidik kami juga begitu keliru apabila memulakan projek, dengan tertanya-tanya sama ada sedang menjalankan penyelidikan ke atas panda, kerana memiliki pelbagai bunyi seperti burung, anjing, kambing atau kambing biri-biri.”

Pusat itu merancang untuk meneruskan pengajian dan tidak sabar untuk penciptaan penterjemah panda yang boleh menggunakan teknologi pengecaman suara. 

“Jika kita boleh memahami bahasa mereka, ia akan membantu kita melindungi haiwan, terutamanya di dalam hutan,” katanya.

Kurang daripada 2,000 ekor panda tinggal di dalam hutan, kebanyakannya di wilayah Sichuan dan Shaanxi. Terdapat 375 panda gergasi dalam kurungan pada akhir tahun 2013, kira-kira 200 daripada mereka di pusat Zhang.

Tiada ulasan:

Kes Hafizul: Peringatan dan pengajaran