Sabtu, 14 November 2015

Tembakan dan letupan gegar Paris Paris bomba

Paris bomba
Anggota bomba Perancis membantu individu yang cedera berhampiran dewan konsert Bataclan berikutan insiden tembakan maut di Paris, Perancis, 13 November 2015. - Gambar Reuters
 
Pemimpin dunia mengutuk siri serangan oleh kumpulan bersenjata di Paris yang menurut laporan, membunuh sekurang-kurangnya 152 nyawa.
Beberapa bulan selepas serangan maut Paris pada Januari yang membabitkan berpuluh-puluh mangsa, ketenangan digugat kembali ibu negara Perancis apabila letupan dan siri tembakan membunuh sekurang-kurangnya 140 mangsa dan mencederakan ramai orang, lapor agensi berita Xinhua.

Kira-kira tujuh tembakan serentak menggegarkan tengah malam Jumaat di Paris dengan salah satu daripadanya menawan tebusan di teater Bataclan dan dewan konsert yang dipenuhi beratus-ratus penonton konsert kumpulan rock.

Semasa penguatkuasa anti-pengganas menyerang dewan, lebih daripada 100 orang maut dan empat penyerang disyaki terbunuh, lapor media tempatan.

Sekurang-kurangnya dua letupan kedengaran berhampiran stadium kebangsaan Stade de France di mana perlawanan bola sepak persahabatan France-Jerman sedang berlangsung, yang dihadiri oleh Presiden Perancis, Francois Hollande.

Bagaimanapun, penonton terus menonton perlawanan sehingga akhir walaupun dalam keadaan suasana panik, manakala helikopter polis memantau stadium dari udara

Bergegas kembali ke Kementerian Dalam Negeri dari Stade de France, Hollande mengutuk "serangan pengganas pernah berlaku sebelum ini".

Di daerah ke-11 di Paris, selepas tembakan dalam teater Bataclan, polis mengesahkan tebusan ditawan. Semasa kerahan polis di hadapan teater, dua atau tiga individu bersenjata melepaskan tembakan ke arah pasukan keselamatan, lapor BFMTV.

Dalam laporan saksi disiarkan di laman web Europe1, Julien Pierce, seorang wartawan dari stesen penyiaran berkata, "dua atau tiga individu yang tidak memakai topeng dan bersenjatakan kalachnikov memasuki dewan ketika konsert sedang berlangsung dan melepaskan tembakan membabi buta kepada orang ramai".

Dalam satu kenyataan ringkas di televisyen, Presiden Perancis mengisytiharkan darurat di seluruh negara dan sempadan ditutup.

"Beberapa tempat akan ditutup, lalu lintas akan disekat dan carian akan dijalankan di seluruh Ile-de-France," katanya sambil menambah kira-kira 1,500 tentera dikerahkan 'untuk memastikan tidak ada serangan lain boleh diadakan'.

Dalam tweet, Dewan Bandaraya Paris meminta penduduk Paris supaya tinggal di rumah, manakala kereta api dan bas trafik digantung di daerah ke-10 dan ke-11 di Paris, di mana serangan berlaku.

Dewan Bandaraya Paris juga berkata, sekurang-kurangnya 140 terbunuh dalam insiden tembakan dan letupan pada malam Jumaat.

Di samping itu, sekolah-sekolah dan universiti di bandar akan ditutup pada hari Sabtu.

Tidak ada pihak yang mengaku bertanggungjawab bagi serangan Paris, tetapi menurut saluran berita BFMTV, pengganas menjerit "Ia untuk Syria".

Serangan dilihat diselaraskan kerana Perancis, menjadi ahli gabungan yang diketuai Amerika untuk memerangi Negara Islam (IS) di Syria dan Iraq, melanda sasaran kumpulan strategik itu pada minggu ini.

Dalam langkah berjaga-jaga menghadapi serangan pengganas, kerajaan Perancis menimbulkan amaran anti-keganasan kepada ribuan pasukan keselamatan tambahan maksimum di seluruh negara untuk melindungi tapak yang sensitif.

Hollande yang membatalkan penyertaan beliau pada sidang kemuncak G20 akan mengetuai mesyuarat pertahanan pada pagi Sabtu selepas serangan maut yang menggugat dasar keselamatan negara menjelang persidangan antarabangsa berprofil tinggi pada akhir bulan ini.

Menurut Kementerian Luar Perancis, lapangan terbang dan stesen kereta api akan dibuka dan perkhidmatan itu terjamin.

Sehingga kini, tiada angka kematian rasmi disahkan lagi.

Tiada ulasan: