Jumaat, 3 Oktober 2025
Pendedahan Maklumat Forensik: Tindakan Berani atau Pelanggaran Etika?
TINDAKAN Datuk Wan Saiful Wan Jan yang didakwa mendedahkan maklumat berkaitan siasatan forensik melibatkan kes video kontroversi yang dikaitkan dengan Datuk Seri Mohamed Azmin Ali telah mencetuskan perbahasan hangat di peringkat nasional.
Perbahasan lebih kepada topik, sama ada pendedahan itu wajar disambut sebagai usaha ketelusan atau perlu dikenakan tindakan tatatertib atas pelanggaran undang-undang dan etika.
Pendedahan tersebut dikatakan melibatkan butiran sulit siasatan, termasuk hasil analisis digital forensik. Isu ini bukan sahaja melibatkan reputasi individu, tetapi juga prinsip keadilan, integriti institusi penyiasatan dan hak untuk bersuara dalam kerangka demokrasi.
Mengikut Akta Rahsia Rasmi 1972 (OSA), sebarang pendedahan terhadap maklumat yang diklasifikasikan sebagai sulit tanpa kebenaran pihak berkuasa boleh dianggap sebagai jenayah, dan membawa hukuman penjara atau denda yang berat.
Sekiranya maklumat yang didedahkan oleh Wan Saiful tergolong dalam kategori ini, tindakan undang-undang tidak dapat dielakkan.
Selain itu, jika beliau mendedahkan maklumat tersebut ketika masih memegang jawatan rasmi, beliau juga tertakluk kepada kod etika penjawat awam atau Ahli Parlimen, yang mana pelanggarannya boleh menyebabkan tindakan tatatertib, termasuk penggantungan atau pemecatan.
Pendedahan kepada umum berkaitan kes yang belum dibicarakan boleh melanggar prinsip sub judice, iaitu larangan untuk membincangkan perkara yang boleh mempengaruhi hasil siasatan atau perbicaraan mahkamah.
Ini sejajar dengan prinsip asas perundangan bahawa seseorang itu tidak bersalah sehingga dibuktikan bersalah.
Di samping itu, meskipun ahli politik mempunyai hak bersuara, kebebasan bersuara bukanlah hak mutlak. Tindakan mendedahkan maklumat tanpa memastikan kesahihannya atau tanpa melalui saluran yang betul boleh memberi kesan negatif kepada individu yang terlibat serta institusi keadilan negara.
Jika benar pendedahan dibuat atas dasar kepentingan awam, misalnya untuk mendedahkan manipulasi siasatan atau penyalahgunaan kuasa, tindakan itu boleh dianggap sebagai bentuk “whistleblowing”.
Namun begitu, dalam konteks Malaysia, perlindungan terhadap pemberi maklumat masih terhad.
Akta Perlindungan Pemberi Maklumat 2010 mempunyai pelbagai kekangan, termasuk keperluan agar laporan dibuat melalui saluran dalaman yang ditetapkan. Ini menjadikan tindakan Wan Saiful berisiko, meskipun niatnya mungkin murni.
Lebih membimbangkan, jika maklumat siasatan mula digunakan sebagai senjata politik, ia boleh mencipta preseden berbahaya, merosakkan kepercayaan awam terhadap institusi kehakiman dan penyiasatan seperti SPRM dan polis.
Niat dan konteks pendedahan adalah penting. Sekiranya Wan Saiful bertindak atas prinsip kebertanggungjawaban untuk mendedahkan ketidakadilan, tindakannya mungkin dapat dipertahankan secara moral dan etika.
Namun, sekiranya ia dilihat sebagai usaha untuk menjatuhkan lawan politik, mengalihkan perhatian daripada isu peribadi, atau meraih sokongan awam, maka ia boleh dianggap sebagai satu tindakan yang tidak beretika, dan harus ditangani secara serius.
Politik Malaysia tidak asing dengan budaya pendedahan video, rakaman audio, dan dokumen bocor. Fenomena ini, jika tidak dikawal, boleh menghakis keyakinan rakyat terhadap sistem keadilan dan keluhuran undang-undang.
Lebih membimbangkan, jika tiada tindakan tegas diambil terhadap penyalahgunaan maklumat sulit, budaya impunitas akan berakar, menjadikan maklumat sulit sebagai alat politik yang boleh dimanipulasi tanpa rasa tanggungjawab.
Justeru, tindakan tatatertib wajar dipertimbangkan sekiranya, maklumat yang didedahkan adalah sulit dan diperoleh secara tidak sah; pendedahan melanggar undang-undang atau kod etika jawatan; tindakan itu dilakukan secara tidak bertanggungjawab dan merosakkan reputasi orang lain tanpa asas kukuh.
Namun, sekiranya Wan Saiful bertindak sebagai “pemberi maklumat yang sah” (whistleblower) demi kebenaran, tindakan tatatertib harus dipertimbangkan secara berhati-hati agar tidak menjejaskan semangat integriti dan kebebasan bersuara dalam demokrasi.
Oleh itu, siasatan dalaman bebas harus dijalankan segera terhadap kandungan dan niat pendedahan, proses keadilan (due process) mesti ditegakkan dengan Wan Saiful berhak membela diri dan mengemukakan bukti serta reformasi undang-undang perlindungan pemberi maklumat perlu dipercepat, agar individu yang bertindak atas niat baik tidak dihukum secara tidak adil. – POJOK ND 30 Sept 2025
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
-
PENDEDAHAN yang dibuat oleh blog Captain M berkenaan hubung kait antara kumpulan yang memukul seorang pemandu lori beberapa hari yang l...
-
LAHAD DATU - Kumpulan militan dari selatan Filipina yang menceroboh persisir pantai Lahad Datu mendakwa mereka adalah pejuang Islam, teta...
-
Telah dikhabarkan bahawa Dajjal Laknatullah dan para wazirnya telah berada di London untuk acara gilang gemilang Olympic 2012. Mereka telah ...

Tiada ulasan:
Catat Ulasan