Sabtu, 27 Disember 2014

Lokasi dan keadaan banjir hari ini

Banjir di Kelantan bermula pada 16hb Disember 2014. Ketika itu hanya Sungai Golok di Jenob dan Rantau Panjang sahaja yang naik air dari paras normal sehingga berjaga-jaga, amaran dan bahaya. Kemuncak banjir besar pula bermula 21hb Disember 2014 sehingga hari ini 27hb Disember 2014.

Ini adalah keadaan, situasi dan suasana banjir di Kelantan dari jam 6 pagi ini (27hb Dis 2014)

Ini adalag benteng Taman Air Muleh di Pasir Mas. Paras air sungai dah mula surut awal pagi ini. Dah berpuluh tahun benteng ini dibina, air sungai tidak pernah melimpah, tetapi semalam (26hb Dis) adalah kemuncak kepada banjir paling buruk di Kelantan apabila perkara yang tidak diduga berlaku - air sungai melimpahi benteng ini.



Ini adalah keadaan banjir di Kampung Dangar, Jalan Rantau Panjang Lama hari ini. Semalam air belum sampai lagi. Hari ini sudah naik. Rumah aku berhampiran dengan rumah ini.  



Ahli Parlimen Pasir Mas, Nik Abduh Nik Abdul Aziz bermain air bersama jenteranya di sekitar pinggir Pasir Mas. Mereka hanya bawa batu pelir dan membasahkan seluar dalam sahaja.



Lain pula dengan yang ini. Anggota tentera bertungkus lumus meredah banjir memindahkan penduduk ke pusat pemindahan banjir dan membawa penduduk yang sakit ke hospital atau kawasan selamat untuk memberi rawatan.



Penduduk Kuala Krai lari ke kawasan lebih tinggi di bukit untuk menyelamatkan diri dari banjir besar dan paling buruk dalam sejarah di Kelantan.


Keadaan banjir di Pulau Melaka, penempatan Nik Abdul Aziz Nik Mat, yang mengakui tak boleh kena hujan. Kalau kena setitik air hujan, dia akan demam.



Anak-anak muda buat rakit batang pisang sebagai persiapan main banjir di Kampung Dusun Rendah, Wakaf Bharu, Tumpat. 



Keadaan banjir di bandar Pasir Mas pagi ini. Air sudah surut.



Air naik mencecah ke Sekolah Menengah Kebangsaan Agama (SMKA) Lati, Pasir Mas. Keadaan ini sekitar jam 9.30 pagi.



Air yang melimpahi jalan ke pusat bandar Kuala Krai sudah surut. Jalan pecah sana sini akibat banjir.


Tiada ulasan:

Musuh sebenar Yahudi bukan Palestin, tapi Bani Jawi.

BANI Jawi adalah pengembara hebat membawa misi ke Semenanjung di Hujung dunia yang di panggil oleh Ptolemy sebagai Semenanjung Emas atau &...