Sabtu, 20 April 2013

Tak tidur jaga keamanan negara hadapi pengganas Kiram

JOHOR BAHRU - "Kami semua tak tidur, berjaga hingga ke siang semata-mata untuk mempertahankan tanah air daripada diceroboh oleh kumpulan pengganas Kiram."

Demikian cerita seorang pegawai tentera, Mejar Faris Wajudi Ismail, 31, dari Markas 21 Gerup Gerak Khas, Kem Iskandar, Mersing apabila ditanya pengalaman yang dilaluinya sepanjang bertugas di Lahad Datu, Sabah.

Biarpun menyedari risiko dan bahaya yang ditempuhi sepanjang menyertai Ops Daulat selama kira-kira dua bulan, anak kelahiran Tanah Merah, Kelantan itu tidak sesekali gentar untuk kembali ke Lahad Datu sekiranya ditugaskan lagi ke sana.

"Saya percaya semua rakan mempunyai semangat juang yang tinggi untuk kembali ke sana. Apa yang kami buat adalah demi kedaulatan negara dan agama yang dijunjung.

"Malah, semangat juang yang berkobar-kobar ini akan terus membara demi mempertahankan kedaulatan negara," katanya ketika ditemui dalam Majlis Sambutan Kepulangan Petugas-petugas Ops Daulat Markas 21 Gerup Gerak Khas di Lapangan Terbang Antarabangsa Sultan Ismail, Senai dekat sini malam tadi.

Pada majlis berkenaan, empat pegawai dan 115 anggota Gerak Khas yang terlibat dalam Ops Daulat disambut oleh Timbalan Menteri Pertahanan, Datuk Dr. Abdul Latiff Ahmad.

Selain disambut oleh ahli keluarga masing-masing, majlis tersebut turut dihadiri oleh Ketua Polis negeri, Datuk Mohd. Mokhtar Mohd. Shariff.

Menurut Faris Wajudi, beliau bersama beberapa rakannya yang memeriksa kawasan sekitar di Sungai Nyamuk turut terserempak dengan musuh.

"Namun lelaki itu (pengganas) melarikan diri apabila menyedari kehadiran kami. Dengan maklumat yang diperolehi, kami salurkan kepada pasukan lain dan mereka berjaya membunuh musuh di kawasan sekitar," katanya.

Sementara itu, Leftenan Badrul Hafiz Asmadi, 22, pula menyifatkan Ops Daulat sebagai satu tugasan yang mencabar minda dan fizikal semua anggota keselamatan baik yang mengawasi darat mahupun lautan.

Menurut anak kelahiran Kota Bharu, Kelantan itu, semangat juangnya untuk mempertahankan negara semakin berkobar-kobar apabila berjaya menumpaskan musuh biarpun dalam jumlah yang sedikit.

"Setelah diatur gerak di Kampung Tanjung Batu, kami menjalankan kerja-kerja mengawasi kawasan sekitar. Ketika misi berkenaan kami ternampak kelibat seorang lelaki yang berlari masuk ke sebuah rumah. Mereka melancarkan serangan dan kami membalasnya.

"Akhirnya setelah keadaan sedikit reda, kami masuk ke rumah berkenaan dan menjumpai empat mayat lelaki yang mati terkena tembakan," katanya.

Tiada ulasan: