Khamis, 28 Mac 2013

PRU13: Mengapa Tarikh Angkat Sumpah Setiap Negeri Berbeza

PETALING JAYA: Kali pertama menjadi kerajaan negeri, penyingkiran calon Menteri Besar merupakan antara sebab mengapa Dewan Undangan Negeri (DUN) mempunyai tarikh angkat sumpah berbeza bagi wakil rakyatnya.

Di Negeri Sembilan, terdapat desakan bagi memastikan majlis angkat sumpah dibuat dengan cepat pada 28 Mac kerana kerajaan pimpinan Barisan Nasional (BN) hanya mencatatkan majoriti tipis.

Sebaliknya di Pahang, BN mencatatkan kemenangan besar dan tidak banyak perubahan di kalangan barisan exco kerajaan negeri.

Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) mengangkat sumpah pada 7 April, kira-kira sebulan selepas pilihan raya diadakan pada 8 Mac.

Di Johor juga satu kejadian pelik berlaku, apabila Adun mengangkat sumpah bukan di hadapan Sultan dan sidang pertama DUN.

Namun tidak ada desakan untuk majlis akan sumpah diadakan, dan ia diselesaikan pada 21 April.

Pakatan Rakyat merupakan kerajaan negeri kali pertama bagi Selangor, walaupun mereka menang di negeri itu, mereka tidak dapat mencari calon bagi jawatan Menteri Besar.

Ia menjadi keadaan sedikit kecoh apabila pihak Istana dikatakan tidak merestui senarai awal calon Menteri Besar dan menyebabkan tarikh angkat sumpah hanya berlangsung pada 22 April.

Perak turut berhadapan dengan situasi yang sama, di mana DAP merupakan parti yang memenangi kerusi paling banyak.

Parti itu cuba meletakkan calon mereka sebagai Menteri Besar namun sekali lagi, Sultan campurtangan dan menitahkan hanya orang Islam boleh menjadi Menteri Besar.

Akhirnya, Pakatan Rakyat memilih calon PAS, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin sebagai Menteri Besar Perak.

Bagaimanapun, kedua-dua parti DAP dan PKR tidak selesa calon PAS menjadi Menteri Besar Pakatan kerana mereka menang atas dasar undi bukan Melayu.

Bagaimanapin Nizar berjaya meredakan kebimbangan itu dan membuktikan kemampuannya kepada rakyat Perak.

Ini juga dikatakan sebagai petanda DAP akan meletakkan calon Melayu di Perak pada pilihan raya umum kali ini.

Adun Melaka mengangkat sumpah pada 26 April, tanpa sebarang masalah.

Bagaimanapun di Perlis, situasinya berbeza, BN mempunyai calon mereka sebagai Menteri Besar namun pihak Istana memikirkan calon lain, ia menyebabkan tempoh seminggu untuk berunding mengenai isu berkenaan.

Di Perlis, 90 peratus kerusi dikuasai BN, oleh itu ia mengambil sedikit masa untuk menyelesaikan isu pemilihan menteri besar. Penyandangnya, Datuk Seri Shahidan Kassim digugurkan dan digantikan dengan Datuk Dr Md Isa Sabu. Majlis angkat sumpah diadakan pada 28 April.

Di Kelantan, penyandang jawatan Menteri Besar, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat turut mengambil sedikit masa menyebabkan majlis angkat sumpah hanya berlangsung pada 28 April.

Di Sabah, kerajaan negeri pimpinan BN yang terdiri daripada beberapa parti komponen menyebabkan banyak rundingan dijalankan bagi pembahagian kerusi. Adun hanya mengangkat sumpah pada 29 April.
Sementara majlis angkat sumpah Pulau Pinang berlangsung pada 2 Mei.

Di Kedah, PR turut berhadapan dengan masalah kerana tidak mempunyai calon bukan Melayu. Satu-satunya calon Bebas diajak menyertai DAP dan akhirnya majlis angkat sumpah diadakan pada 6 Mei.

Bagi Terengganu, pengguguran Datuk Seri Idris Jusoh sebagai calon Menteri Besar menimbulkan banyak kontroversi kerana pihak istana memilih Datuk Seri Ahmad Said bagi jawatan berkenaan.

Majlis akan sumpah Adun hanya berlangsung pada 6 Mei, sekaligus menjadikan Terengganu sebagai negeri terakhir berbuat demikian.

Sarawak tidak berhadapan dengan situasi berkenaan kerana pilihan raya negeri diadakan pada 2011, dengan sidang DUN pertama diadakan pada 20 Jun tahun yang sama.

Tiada ulasan: